Skaffa linser...
Hej! :)
Jag är 13år och "ska" skaffa linser, det är bara det med hygien, min hygien är jättebra!
Men mina föreldrar säger bara att en är dålig fast dom säger inte varför?!
Så kan ngn som har linser/erfarenhet skriva här ungefär allt så jag inte missat nån punkt?
Testa endagslinser eller dygnet-runt-linser, de kräver inte samma omvårdnad och tid som vanliga månadslinser gör. Tänk dock på att du måste klara av att peta dig i ögat för att sätta in/ta ut en lins, något många kan uppleva som obehagligt. Lycka till!
Jag var 13 när jag skaffade linser. Då började jag med endagslinser, då räcker det med att tvätta händerna och om du tappar den (som ofta hände mig i början) är det bara till att ta en ny :)
Jag som är optiker skulle inte börja tillpassa dygnet-runt-linser på någon som inte är van att använda kontaktlinser #1 eftersom det är viktigt att kunna hantera linserna och kunna ta i och ur dem utan problem. Då det finns risk att man får skräp eller annat i ögat och behöver ta ut linsen.
Generellt börjar man nästan alltid att tillpassa endagarslinser om man har ett synfel som kan korrigeras med endagarlinser. Detta eftersom det är överlägset bäst hygieniskt (en ny lins varje dag) och linserna är tunna och ger därför mycket syre till ögonen så att de mår bra.
En månadslins är tjockare och har därför andra material än en månadslins, men de finns i större utsträckning för fler synfel som de kan korrigera. Då är detta en lins som man alltså tar i på morgonen och sedan tar ut och gör rent genom att gnugga linsen i speciell linsvätska, för att sedan förvara i ett speciellt etui över natten. När linsen har legat i vätskan över natten är den ren och kan då stoppas tillbaka i ögat. Detta upprepas under 30 dagar och sedan ska linsen slängas. Oavsett om du inte har använt linsen i 30 dagar. Vilket innebär att linsen går ut 30 dagar efter att du öppnat förpackningen.
Månadslinserna kräver lite mer tid i skötsel - men har fördelar också!
Sedan finns det också något som heter två-veckors-linser som är som en månadslins fast den bara är hållbar i två veckor efter att man öppnat förpackningen.
#Snigelkung Jag tycker att du ska gå till en kontaktlinsoptiker där du bor, så hjälper de dig att hitta en lins som du ser bra i och som sitter bra på dina ögon.
Man ska inte köpa en lins utan att ha fått den utprovad av en optiker. Eftersom felanvändande av linser kan vara skadligt för synen. Då det finns många olika modeller, material, storlekar och designs på kontaktlinserna så ska man få hjälp av någon som är utbildad - för att ögonen ska må så bra som möjligt!
Men har man en lins som sitter bra på ögat och håller god skötsel/hygien så är det väldigt bekvämt med kontaktlinser!
Ställ gärna fler frågor om du undrar någonting!
mollyt; jag skaffade månadslinser som första synkorrigering, detta var det min optiker då rekommenderade och har aldrig haft några problem med detta.
Att ha endagslinser för att använda varje dag är oftast väldigt mycket bortkastade pengar. Varför dygnetruntlinser skulle vara fel för nybörjare förstår jag inte alls dina argument kring, detta då de släpper igenom betydligt mer syre än "vanliga" månadslinser.
En lösning är inte universell, utan det beror på vederbörandes behov och önskan om hur linserna skall användas som bör vara avgörande.
#4 Det är som sagt väldigt individuellt! Jag har tillpassat månadslinser som första linser till vissa personer också, även om jag brukar föredra endagarlinser på yngre personer då det kräver mindre skötsel. Men visst är det en prisfråga, ska man använda linser en gång i veckan eller fyra dagar i veckan. Vill man bara använda linser när man idrottar eller större delen av dagen.
Synfel och hur man vill använda linserna spelar mycket stor roll.
Alla personer kan inte ha dygnet-runt-linser, jag är en av dem. Det beror mycket på vilken tårproduktion man har, eftersom tårproduktionen går ner under natten. Om det finns risk att linsen då sitter för tajt eller torkar på ögat så finns det stora risker med hornhinneskador som inte går att bota. Genterellt brukar man då ha lite tätare återbesök hos optiker så att man har kontroll över att ögat mår bra med dygnetruntlinsen.
Om man missköter ögonen och använder en lins som sitter för tajt som exempel så blir det syrebrist i hornhinnan som ska ta upp sitt syre från luften. Detta beror på att det inte finns några blodkärl i hornhinnan utan den behöver vara genomskinlig för att vi ska se ut genom den. Om det då blir syrebrist under en längre tid så börjar kroppen att lösa problemet med syrebrist och ser till att det växer in blodkärl i hornhinnan för att tillföra mer syre. När det växer in blodkärl så blir hornhinnan inte genomskinlig längre utan den blir lite vit-aktig. Om detta pågår under en längre tid så kan det ge synskador om blodkärlen växer in (framför pupillen).
Detta är den en av de främsta orsaker till att diabetiker ska vara mycket försiktiga med kontaktlinser. Dels för att man då har en ökad nykärlsproduktion (alltså större risk för att det växer inte fler blodkärl i hornhinnan) men också för att man har sämre känsel i ögat och därför kan skada hornhinnan utan att man känner att det gör ont.