Grå starr på sjukt öga
Hej!Jag heter Susanne Strömstedt och jag skriver dikter.
Hur lång tid framåt jag kan göra det återstår att se , men länge än hoppas jag!
Mitt vänstra öga är skadat efter misshandel av min alkoholiserade far . Detta hände när jag var väldigt liten och jag kommer inte ihåg händelsen själv . För snart ett år sedan ville jag prova in kontaktlinser . På det högra ögat gick det alldeles utmärkt , men det vänstra ville inte alls . Linsen ramlade ut hela tiden .
Vi provade mindre och mindre linser med samma resultat , dom ramlade också ut . Så jag tog kontakt med sjukvårdsupplysningen för att kolla om det var lönt att få en tid på ögonkliniken . Efter fem minuter hade sköterskan där förmedlat kontakt mellan mig och ögonkliniken i Uddevalla , som är mitt närmsta sjukhus .
Jag fick en tid redan samma vecka.
Efter undersökningen kom chockbeskedet ; Ögat var skadat sen tidig ålder och hade fortsatt att växa inåt och blivit rundare .
Därför ramlade linsen ut hela tiden.
Jag fick även frågan om ögat ömmade och om det var problematiskt med solljus och vissa lampor ?
Jag svarade ja på detta för så hade jag ju haft det i alla år , ända sen jag var liten.
Början till grå starr , och fläcken sitter mitt för pupillen , sa läkaren
Nu har det börjat blixtra lite smått när jag blundar och jag vet att jag måste boka en tid för operation . Det är bara så tråkigt att denna operation inte kommer att fungera så länge .
Dessutom har vi grön starr i släkten och med all säkerhet kommer mitt friska öga att drabbas av det !! Är det ödets ironi , eller vad?
Nu vet jag ju att synen betyder mycket , men den betyder inte allt ! För 10 år sedan hade jag non Hodgkins och överlevde detta , fast ingen trodde det.
Jag är tacksam över att vara i livet och har hittat mitt skrivande genom detta . Ett slags andningshål för att överleva mitt förflutna.
För jag är ett riktigt maskrosbarn !
Det har alla psykologer och kuratorer berättat för mig!
Jag blev övertalad att skriva en biografisk diktsamling , av en kvinnlig författare som fattat tycke för mina texter . Hon ordnade även med en hemsida för mig , för jag och datorer är inte DU med varandra.
Så i höstas , i början på augusti , kom min debutbok ut;
Ett maskrosbarns tankar ….
Min hemsida håller just nu på att ändras till bra färger , så att även synskadade ska kunna kika in och ge ros eller kritik.
Här är adressen för de som vill se om ändringarna blir bra
http://hem.passagen.se/susannestromstedt/
All hjälp med färgsättning mottages tacksamt!/Susanne
P.s Är det något ni undrar över är det bara att kontakta mig D.s
Mycket bra skrivet och mycket upplysande

Tack Eric 

Nu fick jag lära mig något nytt om dig, Susanne. Ofta känner jag mig så lyckligt lottad, för ingen av mina föräldrar gjorde något sånt.
Jenna som dykt upp här också, lärde mig en del om grå starr jag inte hade en susning om. Det var intressant. /Vanessa
Kata(rina), f.d. Vanessa som är mitt mellannamn.