Synskadade iFokus

Synskadade

Etikettvardagsbestyr
Läst 981 ggr
zickan
1

Bra present till äldre

Sitter man i julklappsträsket. Vill ge min far något men vet inte vad.
Pappa har dålig syn och hörsel efter strole/hjärtinfarkt och sitter i rullstol stor del.
Han har aldrig velat lära sig datorer, mobiler.
Har alltid gjort korsord men nu hänger inte syn eller handen med att skriva.
Gillar bilar, motorcyklar och liknande program/tidningar. Även filmer som det händer något i. Men nya filmer finner han ofta röriga och svårt att hänga med vad som sker. Ofta engelska så han hinner inte alltid med att läsa.

Han har en förstoringsapparat till att kunna läsa tidningar mm. Och en enklare variant för att lyssna ljudtidningar som han kan lösa själv.

Några tips på vad man ska hitta på. Förre äret körde jag elektrisk fotvärmare.
Funderade på om det finns nån väldigt enkel större fjärrkontroll ?
Något sätt att han kan lösa korsord själv igen? Typ en större tålig enkel tablet/iPad eller något.
Finns det intressanta ljudtidningar om ämnen som bilar, mekanik eller annat som kan intressera en 70 åring?

Några andra tips?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Sindri
2

Det jag kommer att tänka på först är att det kanske finns något hjälpmedel för att få text uppläst för sig. Att kunna se på även utländska filmer borde vara roligt.
Jag skulle ta kontakt med synskadades riksförbund och kolla vad det finns för möjligheter. Många synskadade ser alldeles utmärkt vad som händer på film, men kan inte läsa texten.
Har hört talas om en app för en smartphone som kan översätta filmer till ljud, men jag tror den berättade hela handlingen och det är ju inte så kul.
En enkel smartphone utan en massa bloatware borde din far kunna lära sig.

Sindri
2

Och här hittade jag en tråd på sidan om just presenter till de med synnedsättning
https://synskadade.ifokus.se/discussion/1462216/tips-pa-julklappar-for-personer-med-synnedsattning

Caeli
3

Doro har stora enkla fjärrkontroller.

zickan
0

Tack för förslag

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.