”Mjölkig” syn
Jag har hela mitt liv haft tillfällen då jag sett mjölkigt på ena eller båda ögonen. Det är sällan längre än en minut, ibland ett par minuter. Orsaken är oklar. Jag har inte lyckats hitta ett mönster eller en orsak till det hela och vissa månader händer det inte alla.
Jag har som barn varit hos en ögonläkare för att få det undersökt och även senare, eftersom jag behövde glasögon. Jag antar att det inte är normalt, eftersom jag inte känner någon som upplevt något liknande. När jag försöker googla så dyker det främst upp saker om grå starr, grön starr eller liknande men då ögonläkare och optiker hittills inte hittat något som tyder på det, så bör det vara uteslutet. Blodtrycket är också normalt och då jag har haft det under hela mitt liv så utesluts många saker.
Har någon en idé om vad det kan vara? Skulle vara intressant att äntligen kanske komma närmre en förklaring och möjlig orsak.
Har man mätt trycket i ögat på dig och sett att det är ok.
Utgår också ifrån att du inte har linser.
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#1: Trycket har mätts och är normalt.
Jag använder glasögon.
Du inte blir torr i ögonen?
Tror inte att det är så lätt egentligen, men bäst att ta upp det man kommer på 🤪
Jag kan se suddigt när jag är torr i ögonen. Det släpper oftast av sig själv, men jag har ögondroppar hemma vid behov, då jag kan vara lite torr i ögonen när jag är nyvaken.
"Nästan allt går att använda till håret"
Värd för Hår, Träning. Skönhetsrecept, Te, Vikingar, & Medeltiden.
Medarbetare på Sagan om ringen, Hälsa, Goth, Återbruk & Musik
#3: Jag blir inte torr i ögonen, tyvärr. Har även fått testa om ögondroppar hjälper men det gör ingen skillnad.

Konstigt
Hoppas att någon kan komma på vad det beror på.
Stolt ägare till tre La permer
Tar du någon medicin så att det kan vara biverkning från den.
Kan det ha med typ pollen att göra? Sker det mer på våren än på hösten?
Använder du smink eller hudkräm?
Har du fått något på ögat som bindhinnan forslar bort.
#6: Jag tar ingen medicin och det sker inte oftare under vissa årstider eller under pollensäsongen.
Det ända jag hittar är mer eller mindre grå starr men det står aldrig att det mjölkiga verkar komma och gå. Vet inte exakt hur man ärver grå starr men egentligen så skulle jag anta att det är uteslutet. Framförallt då jag haft mina problem i så många år utan att det förändrat sig och min syn nu fortfarande inte kan klassas som dålig, dock så har den blivit sämre.
#8: Var det länge sen du gjorde en mer grundlig undersökning?
Din optiker kan skriva remiss för vidare undersökning och ögon och teknik förändras.
#9: Var hos ögonläkaren senast för två år sedan och optikern i höstas.
#10: Då kan du nog vara lugn om inget ovanligt uppstått.
#11: Lugn är jag. Lär ju inte vara något farligt helt plötsligt efter 18 år, men det stör mig något enormt ibland.
Här är en artikel om ”cloudy vision”. Jag kan inte gå i godo för dess riktighet men innan du skärrar upp dig så behöver det inte vara farligt.
Kan vara värt att söka runt på cloudy vision för att se om du får några teorier.
While occasional or slightly cloudy vision may not be a serious issue, a doctor should be seen if the condition persists or worsens. It is crucial to get diagnosed early and correctly, as treatment is more likely to be successful the earlier it is administered.
Här är artikeln;
- Redigerat 2022-05-08 19:35 av Pyttelite
#13: Vissa symptom stämmer ganska så bra. Får väl läsa på lite mer och se om jag hittar fler källor. Några av orsakerna kan jag ju utesluta, i alla fall. Tack för hjälpen.
Det pendlar verkligen. Nåväl, ska till optikern i augusti så jag tar väl upp det igen…
#15 Hoppas att de hittar något!
Optikern blev aldrig av pågrund av att jag fick andra problem. Får se när jag lyckas boka en tid igen. Jag gillar verkligen inte att gå dit men hellre de än att springa in i saker och ting.
#17 Förstår det! Jag är så enormt tacksam över att ha bra syn efter min operation. Man tar det lite för givet när man kan se ordentligt hela tiden.
#18: Jag hade en visus som låg högt över vad som är normalt och saknar det verkligen. Framförallt då jag just nu behöver nya glasögon varje år då min syn sakta men säkert blir sämre, samt då astigmatismen som jag fick veta att jag har förra året.
#19 Jag fick mina första glasögon när jag var ca 10-11. Därefter så behövde jag nya glasögon två gånger om året i många år, då min syn snabbt blev sämre. När jag var 20 så stannade mitt synfel och för några år sedan så opererade jag ögonen. Då gick jag från extremt dålig syn, till bättre än medelsvensson.
Jag saknar verkligen inte glasögon eller linser och hoppas kunna slippa det i många år framöver. Men man vet ju aldrig vad som händer.
Hoppas i alla fall att de kan komma fram till vad mjölkigheten i din syn beror på!
Oktober har varit stressig och november blir nog inte bättre men jag märker att jag nog borde försöka få en tid. Har börjat få huvudvärk och bli yr igen av att gå på promenad och liknande vilket jag haft varje gång det verkligen börjat bli dags för nya glasögon. (Bortsett från suddig syn då.)
#21 Då är det definitivt dags att boka en tid!
Vad intressant!
Har detsamma men kan ske i några minuter.
#23: Jag har stunder då det är värre och även dagar då jag allmänt mår sämre och synen påverkas men samtidigt så har jag då den konstanta försämringen. Om jag väntar för länge går jag runt med konstant yrsel. Skedde förra gången. :’)
#22: Absolut. Gäller bara att finna en passande tid. Tar ändå närmare två timmar och optikern har så opraktiska öppentider.
#25 Då hoppas jag att du hittar en bra tid snart 😊