För högt tryck och dålig syn
Jag var nu efter ett år av helt fel styrka i glasögonen hos optikern som sedan skickade mej till ögonläkaren då min syn försämrats mycket och han ville att det skulle undersökas. Tydligen har jag för högt tryck vilket är anledningen till min dåliga syn men jag hade inte det för tre år sedan när jag var hos ögonläkaren senast. Jag försökte läsa på om det kan uppstå men det kommer bara massa sjukdomar och ögonläkaren försäkrade mej att det inte ser ut att vara något sådant i dagsläget utan bara högt tryck. Vet inte om det ens är möjligt? Och kan trycket bara helt plötligt bli för högt efter att ha varit bra tidigare i livet?
Jag gillar inta att ha på mig glasögonen men då jag har droppar nu mot trycket så har jag inge val då linser är ett no-go enligt ögonläkaren. Hur viktigt är det att man kommer ihåg att ta dropparna? Jag är även lite orolig för biverkningarna med yrsel då jag redan har problem med det.
Vet att ni inte är optiker men jag vet inte riktigt hur jag ska hantera det här då jag inte är bra på att komma ihåg saker och mina föräldrar också alltid glömmer. Hoppas att nog larm fungerar men kommer säkert ändå glömma.
Så bra att din optiker skickade dig vidare till ögonläkare.
Det är viktigt att du tar dina ögondroppar för att minska trycket i ögonen annars kan synnerven skadad.
Det är bra att använda en larmfunktion för att få hjälp att komma ihåg.
Tänk oxå att det höga trycket kan ge dig både yrsel och illamående så glöm inte dropparna.
Här finns lite info från 1177;
https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/sjukdomar--besvar/ogon-oron-nasa-och-hals/syn/akut-glaukom/
Hoppas att du piggar på dig fort!
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
Måste då nog jobba på att komma ihåg. Får väl sätta upp lappar eller något. Min mobil är oftast urladdad.
Vill verkligen inte tappa mer syn eller riskera att bli blind.
Det skulle förklara en hel del om högt tryck ger yrsel.
Mina ögon är betydligt mycket tröttare. Bad min mamma att läsa biverkningarna (de måste verkligen använda större tryck, kunde knappt läsa vissa när jag fortfarande hade full syn som barn). Stod inget om att ögonen kan bli trötta så jag kanske får avvakta lite.
#3: Det är viktigt att ta dropparna så som ni kommit överens om.
Det är säkert så att ögonen blir trötta av ett övertryck.
#4: Jag följer anvisningarna och har hittills inte glömt bort det.
Då borde det bli bättre med tiden.
#5: Ja det får vi hoppas! 😊

Håller tummarna för att det blir bra nu
Stolt ägare till tre La permer
Funkar det bättre nu med dropparna?
#8: Har blivit lite bättre.
#9: Häng i bara - det kommer att hjälpa. Har du ett inplanerat nytt läkarbesök?
#10: Fick en tid i juli precis innan vi åker på semester eftersom han tycker det är säkrare en att vänta tills efter sommaren (när jag kommer tillbaka).