Synskadade iFokus

Synskadade

Etikett: övrigt
Läst 83 ggr
Pilspets
0

Några fördomar du mött?

Skriv gärna här.😁

[Undertaker]
0

En klassiker är ju att folk frågar hur många fingrar man kan se medan man har glasögonen på samt att man inte direkt är mer eller mindre blind bara för att man har glasögon. Har både varit med om det själv och sett andra glasögonbärare plågas med den frågan.

Frågan i sig är då ingen fördom men ”baktanken” är lite fördomsfull.

En annan är att till exempel någon med tydliga hjälpmedel automatiskt blir klassad som ”korkad” eller att hen inte ens verkar kunna prata längre och, ifall hen är ute med någon, att denne individ då förväntas svara på frågorna.

Herveaux
0

Jag stämmer in med #1.

Hade jag fått 1kr varje gång man fick frågan "Hur många fingrar ser du?" samtidigt som de nästan petar in sagda fingrar i ögonen på en, så hade jag varit rik idag. 😞
Tack och lov så har jag sluppit den frågan sen jag slutade högstadiet i stort sett, är idag 35år.

Har upplevt det andra exemplet hela livet, att folk direkt gör kopplingen synskada = hjärnskada eller nedsatt mental förmåga.
Behandla mig inte som en vilsen 3-åring bara för att jag ser dåligt. Folk alltså… 🙁
Visst har väl en och annan genuint velat vara hjälpsam men ändå, utgå inte från att jag är totalt handlingsförlamad, stum och blind.

// Harley

[Undertaker]
0

#2: Eller när folk vill testa ens glasögon och sedan säger: ”Jag ser inget och blir yr? Hur kan du se med dem här?!”
Magi. Tar jag på mig dem så får jag krafter som ger mig möjligheten att se hyfsat skarpt! (Men fortfarande utan djup så en superhjälte kommer jag nog aldrig bli.)

Men det är tyvärr så med det flesta ”uppenbara” funktionsnedsättningar eller liknande. Individen blir alltid genast behandlad som ett småbarn.

Herveaux
0

#3: Just ja! Hur många gånger än folk provat ens glasögon, hur många gånger de än klagade på illamående eller t.o.m huvudvärk så nog tusan kom de tillbaka för att testa igen…och igen. 😅

// Harley

[Undertaker]
0

#4: Roligaste var när någon först sa att allt är platt och sedan dubbelt. (Och suddigt naturligtvis.) Jag har inget korrektur som borde få någon att kunna se dubbelt. :’)

Och därefter vill alla icke-glasögonbärare alltid få uppleva samma sak. Glasögon är ibland verkligen för fascinerande.

Pilspets
0

"Är du blind?"
"Ser du detta o pekar på en stock."

Pilspets
0

"Är du en gammal tant?"

Pilspets
0

"Varför tittar då åt mitt håll? Du är ju blind!"

"Jä** a cp kär**ng"

• Redigerat 2023-02-24 12:55 av Pilspets
MonicaLagerquist
0

#8 varför använder du cp som ett skällsord?

Stolt ägare till tre La permer

Pilspets
0

#9: Jag tycker inte det men dom så det för det skulle vara kränkande.