Synskadade iFokus

Synskadade

Etikett: tillgänglighet
Läst 66 ggr
johan
0

Synpunkter från synskadade önskas

Det är mestadels jag som programmerat iFokus. Jag skulle gärna få synpunkter på hur väl eller dåligt iFokus fungerar för synskadade och med skärmläsare.

• Vad kan jag göra bättre?
  • Har du exempel på saker som är onödigt krångligt?
  • Har du exempel på webbsidor som är riktigt bra för skärmläsare?

Mvh // Johan

Pilspets
0

Detta behövdes verkligen!

Tack.

MonicaLagerquist
0

Jag skulle önska mer färg på texten.Den är grå nu och jag skulle vilja ha den svart

Kattutan men stolt Plåtis ägare

Vixxen
0

Spelar teckensnittet någon roll?

Är det lättare att läsa till exempel Times New Roman som liksom har ”fötter” på bokstäverna?

johan
0

#3: seriffer brukar vara svårare att läsa på skärm, men bättre i längre löpande text på papper.

Mvh // Johan

[Undertaker]
0

#3: För mig spelar det roll men det är på grund av dyslexi och inte synfel. Skriften som jag skulle finna lättläst är ofta inte idealt för synskadade.

#0: Skulle man kanske annars kunna fixa att det går att ställa in själv? Bara enstaka saker så som avstånd mellan rader, typsnitt, färg och liknande. Vissa mobiler/datorer kan man ju ställa in sådant mer själv än andra så det vore ett alternativ att man kan ställa in enstaka saker på sajten.

johan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5: Det finns ett teckensnitt som heter Open Dyslexic och som är ”tyngre” i botten och påstås vara lättare än läsa om man har dyslexi.

Mvh // Johan

[Undertaker]
0

#6: Problemet med den är att jag med den bara ser halva bokstäver då mina ögon uppfattar det övre som vitt… Men det beror inte på dyslexin utan ögonen i sig. :)

Jag kör på Comic Sans då det är en kompromiss som funkar hyfsat. Finns säkert bättre men jag har inte bemödat mig att leta.