Synskadade iFokus

Synskadade

Läst 91 ggr
kejtlin
0

Glasögonfunderingar glas/plast?

Min syn är rätt dålig (kraftigt närsynt) och det tycks bli sämre för varje år och nu är det dags att byta glasögon till starkare glas igen.
Mitt problem är att jag har rätt tjocka glas och glasögonen blir rätt tunga på min näsa. Jag får riktigt illröda märken på varje sida om näsan och nu blir det förmodligen tjockare glas igen= ännu tyngre tryck mot näsan.
Jag kommer ju få sår!
Har börjat fundera på plastglas istället för äkta glas då plast är mycket lättare men en släkting avrådde mig bestämt och sa att plastglas blir jätterepiga fort så det ska man undvika.

Jag skulle vilja fråga er som har dålig syn och har tjocka glas på glasögonen hur det funkar för er. Blir de väldigt tunga? Får ni röda märken på näsan, på gränsen till sår?
Har ni plastglas ? Blir de i så fall repiga efter kort tid?

Jag ska naturligtvis fundera med optiker, men jag vill även fråga "vanligt folk" vad de har för erfarenheter. Jag känner mig jättevelig och osäker själv och är rädd att välja fel.

Torparmor
0

Jag är också kraftigt närsynt och bytte för många år sen till plast med antireflexskydd, då kan jag även ha tunnare och lättare båge. Jag har inte fått några repor.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

UlrikaD
0

Plastglas ger man någon slags yta just för repor. Eller emot repor kanske det blir då;)

Vixxen
0

Välj glas av hög kvalitet och be dem slipa dem så tunna det går.
Optikerna brukar ha olika nivåer på kvaliteten på glaset.

Är också närsynt; -8, och har alltid haft glas. De är hållbarare och lättare att slipa.

Väljer man en båge av titan är den väldigt lätt , hållbar och slitstark.

Torparmor
0

#3 Hur vet du att glas är mer hållbara? Jag skulle aldrig gå tillbaka till glas och ligger mellan 7 och 8 med astigmatism också

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Vixxen
0

#4: Skulle du av misstag sätta dig på dina glasögon håller glaset.

Vill du byta bågar håller glas för det betydligt fler gånger.

Magi-cat
0

Jag har för mig att man kan få välja glas som är av glas med tunna och lätta? De kostar nog i så fall lite extra antagligen.

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Denna kommentar har tagits bort.