Synskadade iFokus

Synskadade

Etikett: ledsagarservice
Läst 2408 ggr
[SvenA]
0

Om man kan äta själv

Enligt Försäkringskassan har man inte rätt till personlig assistent om man kan äta själv

Om man kan äta själv har man enligt Försäkringskassan inte rätt till personlig assistent även om man inte kan laga till måltiden eller ställa fram den på bordet och att man även har så stora svårigheter att man behöver hjälp med det mesta såsom personlig omvårdnad och allt annat som hör livet tillSå man undrar ju vart samhället är på väg när man inte längre vill se till att de som av någon anledning behöver hjälp av andra personer för att klara sina dagliga behov kabn få det på ett bra sätt

Vad blir nästa steg i utvecklingen blir det att vi som har behov av ledsagare för att förflyttaoss i samhälllet inte ska få ha detta på grund av att vi kan gå själva Att vi inte hittar utan hjälp av en ledsagare spelar kanske inte någon roll

Av: SvenA

• [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('SvenA'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('SvenA', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2008-07-13
[SvenA]
0

Att detta nu har kommit upp nu beror på att det ät en kille som nu har slutat gymnasiet och vill fortsätta plugga på Högskolan och dp ska bli av med sin assistentt på grund av att han kan äta själv men har beho av assistent för allt annat i den dagliga livsföringen

Mezzzanina
0

Ge killen rådet att söka personlig assistent genom att använda en advokat ifrån ett assistensbolag.Jag vet som sagt en duktig advokat på ett bolag, så om du känner killen så kan du skriva ett PM till mig så skall jag tipsa om dem.

Lägger också in det jag skrev på rörelsehinder iFokus:

Jag  som har ansökt och efter flera år fått personlig assisten kan berätta lite om detta.

Jag ansökte om personlig assistent i Köping och då var det precis som ni beskriver.

Vad jag då inte visste var att det är STOR skillnad på att ansöka om persolig assistent själv gentemot om du har en advokat ifrån ett assistentbolag.

Ansöker du själv är utsikterna ganska dåliga kan jag säga…

Jag fick som sagt avslag den första gången jag sökte med motiveringen att jag kunde servera te själv…

Sedan fick jag inte ansöka om igen på ett år.Man var tvungen att vänta ett år innan man skickade in en ansökan.

Under det året fick jag kontakt med andra som hadde personlig assistent.De rådde mig att absolut inte ansöka själv utan använda mig av en advokat hos ett assistansbolag.

Det gjorde jag då.

Och även om det tog tid och en viss förnedring så gick det igenom.

Tillsammans med advokaten så gick vi igenom min vardag minut för minut och skrev ner hus var sak fungerade och hur lång tid var sak tog, så att vi hadde det på papper inför ansökan.

Nu har jag personlig assistent men inte full tid.Det funkar för mig.

[SvenA]
0

Det handlar egentligen om att man vill spara på kostnaderna för personliga ssistenter som har rusat i höjden