Synskadade iFokus

Synskadade

Etikettledsagarservice
Läst 2274 ggr
[SvenA]
0

Ledsagare/Personlig assistent

Hur är det med sekretessen för er ledsagare/personliga assustenter håller ni hårt på den

När man arbetar som ledsagare&personlig assistent går man in i en annan människas hem och även deras liv

Men har man tänkt på att detta kan vara väldigt känsligt och man får ifta reda på saker i förtroende .

Fast hur ser det ut med sekretessen på det man får reda på .Det verkar nämligen  inte vara så noga med vad man får reda på

För om man åker allmänna kommunikationer så hör man talas om vad man har fått reda på som ledsagare/personlig assistent och även om man inte talar om vilken person man talar om kan man ändå få reda på ven det är man talar om särskilt lätt är det på en liten ort  Så ni som arbetar som ledsagare /personlig assistent  måste sluta med detta ofog för det är ju så att ni genom att tala om saker ni får reda på av de personer ni hjälper kränker deras personliga intigitet

För vad bi får reda på ska inte ut till dem övriga befolkningen utan ska stanna mellan er och de ni hjälper

Av: SvenA

• [Personlig sida](javascript:void top.ShowProfile('SvenA'))
  • [Kontakta](javascript:void top.ShowProfile('SvenA', 'Contact.aspx'))

Datum för publicering

• 2008-06-01
[SvenA]
0

Jag har själb råkat ut för att på omvägar ått höra talas om mig så jag vet att det förekommer men för den skull ska man inte tro att alla är sådana att de inte håller på sekretessen

phernilla
0

På min arbetsplats är vi extremt hårda på tystnadsplikten.
O jag nämner aldrig ett ord om mitt arbete för någon då jag
lämnar jobbet. Vi assistenter berättar inte ens för varandra
vad brukarna vi besöker berättar/berättat för var o en av oss!

Min chef har till o med avsatt hela personalgrupper, då det
kommit fram att dom brutit sin tystnadsplikt! :-)

Det tycker jag är kanonbra av henne o helt rätt!!

[SvenA]
0

Det låter verkligen bra och så ska det vara för man har ju ett förtroende som man ska vara rädd om

phernilla
0

Ja. Det är en självklarhet för mig!
Tyvärr inte för alla… :-(

[SvenA]
0

Tyvärr inte det är alltt för många som bryter den