Synskadade iFokus

Synskadade

Etikettbemötanden
Läst 1413 ggr
[SvenA]
0

Tråkigt bemötande

Jag fick höra talas om att en person som är synskadad och precis har börgat att annvända den vita käppen

På ett restaurangbesök kommer det fram en person och säger att han inte ska tro att han är något lustig bara för att han har den vita käppen och mörka glasögon

Till saken hör att han har varit på samma restaurang innan han tog modet och börgade att annvända den vita käppen och då alldrig blivit i frågasatt om hans dåliga syn

Detta bemötande kommer nu att innebära att han inte törs annvända den vita käppen på en lång tid när han går på restaurang han väljer att i stället treva sig fram med hjälp av händer och fötter

Att ifrågasätta att en person annvänder den vita käppen för att markera att man ser dåligt

tycker jag är ett riktigt lågvattenmärke

För det är ju så att det för en del tar det mycket lång tid att aceptera att man ser så dåligt att man måste ha den vita käppen för att ta sig fram på ett säkrare sätt

Det syns inte utanpå en person om han ser dåligt man kan inte heller avgöra det genom att titta på ögonen

Och alla som annvärnder den vita käppen behöver inte bära mörka glasögon

Det är i regel bara vi som är ljuskänsliga som behöver mörka glasögon

Så ifrågasätt aldrig en person som har den vita käppen man har den nämligen inte för sitt höga nöje utan det är ett növändigt hjälpmedel och det talar även om för omgivningen att här kommer en person som ser mycket dåligt eller är helt blind

Leffe
0

Hur kan man bara ha den tanken att någon skulle ha den vita käppen för skojs skull.

Tänk om man resonerade så i trafiken. Någon blinkar höger och bilföraren bakom tänker då att han blinkar höger för skojs skull och kommer att svänga vänster istället. Förresten det kanske är så de tänker eftersom det händer så många konstiga bilolyckor.

[SvenA]
0

Det värsta med ett sådant bemötande är ju att man förstör en annan mäniskas möjligheter att vara ute bland andra och ha trevligt

Tatsja
0

Hemskt att någon blir behandlad så, men jag har ju blivit utskälld av äldre för att jag har rollator. När man har ett hjälpmedel för att lättare kunna ta sig fram i samhället, så SKA det respeteras. Inte klokt hur folk kan vara så elaka, oupplysta, med mera. Blir ledsen och arg.

Kramiz

Väl mött, Tatsja

Du tittar väl in på Fotboll iFokus?

[Norum]
0

Tror att det är i grunden väldigt osäkra personer som attackerar andra. men det är ett rackarns sätt.

Tatsja
0

Ja och de vet inte hur de ska vara inför handikappade. Överdriver eller är väldigt snorkiga.

Mer upplysning behövs.

Väl mött, Tatsja

Leffe
0

Visst är det osäkra människor och de blir ännu osäkrare inför nya situationer. Upplysning behövs och finns, men det gäller ju även att människan tar åt sig upplysningen. Om inte spelar det ingen roll om vi så vräker upplysningar över dem dygnet runt. Jo förresten någon gång borde något gå in

Tatsja
0

Vet folk som inte vill att utvecklingsstörda ska gå på restaurang. Vi tappar aptiten, säger de. Men låt bli att titta då. Tänk om vi skulle storglo på dem när de äter. Tycker det är samma sak. Sen kan de människorna ha barn med sig som äter precis som om de aldrig har lärt sig bordskick. Borde vi då förbjuda barnen där? Nej. Låt alla som vill gå ut och äta. Det är det som kallas hänsyn.

Väl mött, Tatsja

werner
0

Usch vilka hemska människor det tycks finnas runt omkring.

Jag är seende men lyckades skada ögonen lite grann så jag är ljuskänslig och gick den första tiden med solglasögon utomhus på natten för vägljusen och så vidare och det kunde en massa folk göra sig lustiga över, får fortfarande ont av skarpa ljus, starkt upplysta data och teveskärmar och solen men inget jag störs av.

Hade blivigt galen och skällt och stämt resturangen på noter ifall folk började skälla på mig och göra sig lustiga och spy ut spydiga komentarer. Vet inte alls hur det är att inte se men jag vet hur det är att få utstyrsla sig för ljuset skull och det är inte så väldans kul att få en komentar av en dessutom äldre människa "försöker du se cool ut, tror du det?" då känns det som att förklarings stadiet att "nej jag får ont i ögonen av ljuset" hjälper så mycket som det var när det var som värst för några år sedan mycket bättre nu äger inte ens ett par solglasögon men det är jobbigt att sitta vid starkt ljus.

Stå på er tycker jag och anmäl för diskriminering för gör ingen det går ju allt sådant förbi näsan på alla och vad ska alla barn som ser sånt lära sig? Tydligen att det är rätt, att inte vuxna kan agera som vuxna någon gång och tänka.

[SvenA]
0

Jag själ måste ha mörka glasögon för jag är extremt ljuskänslig så jag har dubbla mörka glas och ett lager solfilm+bländskydd så jah kan förstå hur dyyu känner det