Färdtjänstbeställningar
I Stockholms län blir man kopplad till Moldavien när man ska beställa sin resor med färdtjänsten och de personer som sitter där och svara kan inte utrycka sig och förstå Svenska och om man bor i Sverige så måste man väl kunna få tala med personer som förstår och kan tala Svenska
Personer som reser med färdtjänste är ofta gamla och kan ha svårt att höra och förstå vad dessa mäniskor säger
Jag har inget emot att man hamnar i Moldavien men jag anser att man måste ha personal som kan göra sig förståddoch tala Svenska så att alla kan göra sina beställningar själva utan tolkhjälp
Tänk att pengar ska få spela in i detta, för det är det väl? Men jag vill prata med någon som talar svenska och inte försöka knagglig engelska.
Väl mött, Tatsja
Du tittar väl in på Fotboll iFokus?
De förstår ofta inte heller engelska så det kan bli stora problem särskilt om man själv kanske hör lite dåligt ekker är gamal och det är ju ofta färdtjänstresenärerna
När jag bodde i Stockholm så låg växeln i skåne, fast där jag bodde så ringde vi Bro taxi och beställde. Nu ringer jag gemensamt för Västmanland och kommer till västerås. Samtrafik, kallas det här i alla fall.
Väl mött, Tatsja
Det är ju lika här i Upplands-Bro vi ringer ju moldavien och det är samtrafiken som gör det
Upplands-Bro taxi finns inte längre kvar och det är lika med många andra små bolag det är bara Taxi 020 eller Taxi kurir som finns och det är samma ägare till dessa två bolag så det finns inga val längre och ingen konkurans och ändå får det fortsätta det var ju just konkuransen som var viktig när man avreglerade taxibranschen
Och i slutändan är det vi som är beroende av den som förlorar
#4 Okey. Men så var det när jag bodde där. Flyttade år 1999. Tänk att de måste ändra på allt. Fast det är nog pengarna som spelar in. Billigare än att anställa i Sverige.
Väl mött, Tatsja
Visst är det pengarna som styr
Vart har den lilla människan tagit vägen i vården? Räknas inte vi längre? Tydligen inte
Väl mött, Tatsja
Tycker egentligen inte att det spelar någon roll var beställningen ligger. Sparar man pengar genom att ha den utomlands så varfö inte. Då kan man lägga pengarna på annat inom färdtjänsten till exempel. Däremot anser jag att ett villkor att få jobba på beställningscentralen är att man kan svenska till hundra procent och att man har allmän kunskap om geografin i det område man sköter beställningen åt samt att man enkelt kan läsa en karta över området.
Förbeställde en taxi flera dagar i förväg för färd från Bro till Solna. Föraren som kom, en timme efter utsatt tid, var vansinnig på de som lagt upp rutten. Det visade sig att han var på svartsjölandet och hade fått order att samåka med mig i Bro. Det som inte visade sig, var att mellan oss var det vatten. Han fick alltså köra en väldigt stor omväg. Ni som känner till området, förstår vad jag menar. Då satt sambandscentralen i södra sverige. Med kartor och allt.
så ibland hjälper det inte ens med att kunna svenska och ha aktuella kartor. Vansinne.
Väl mött, Tatsja
#8 Jag kan hålla med dig
Fast tyvärr så fungerar det inte i dag med att ha personal i Molhavien som svara när de inte förstår Svenska
När det gäller samåkningen så behandlas en av en dator som står i Lund
Och felet ligger hos den som har programerat datorn
Den datorn ser inte vattnet emellan. då blir det fel. Den tar fågelvägen
Väl mött, Tatsja
Det med vatten emellan har jag varit med om för en del år sedan. Hade lämnat kund på en ö utanför Gustavsberg. Fick sedan nytt jobb i Vaxholm och har tjugo minuter på mig. Nu vad det så att det var vatten emmellan och dessutom hade jag fått åka färja från fastlandet ut till ön där jag lämnade. Åkte alltså tillbaka till färgeläget. Då gick det ingen färja förrän om en timme. Ringde färdtjänsten som då tog bort jobbet från mig. Jag tycker nog att föaren själv kan agera lite och tänka på kunden och inte bara inkörda pengar.
#12 Det har du rätt i att förarna ska tänka på kunden mera
Känner mig glad att ha egen handikappsbil. Med egen chaufför. Sonen kör mig jämt.
Väl mött, Tatsja