Synskadade iFokus

Synskadade

Etiketthjälpmedel
Läst 5998 ggr
LenaR
0

Dator för synskadad

Hej!

Sökfunktionen fungerar inte för mig, så jag hoppas jag inte skräpar ner er sajt med gamla frågor.

Men jag undrar vad man behöver för hjälpmedel som synskadad om man vill kunna använda en dator? Hur fungerar det? Och vad kostar hjälpmedel? Är det någonting man kan få bidrag till?

Jag frågar inte för egen räkning, utan för en äldre man jag är bekant med.

//Lena

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

[SvenA]
0

Man behöver en vanlig dator

Sedan beror det på vilken synskada man har om man ser med förstoring så finns det flera bra förstoringsprogram

Om man som mig inte se vad som står på dataskärmen behöverman en talsyntes och även där finn det flera

Min heter supernova

Dessa program kan man få som hjälpmedel

ta kontakt med Syncentralen så talar de om vilka program de lämnar ut som hjälpmedel

Det är beroende på vart man bor vilka programman kan få

Om det är mer du vill veta så hör av dig

LenaR
0

Tack Sven!

Jag ska be honom kolla med Syncentralen först. Jag kanske återkommer!

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Rita-S
0

Finns där inte ett överdrag man kan köpa som har prickar som kod för bokstaverna på ett tangentbord med? Som blindeskrift menar jag? Jag minns inte riktig om jag drömt om det eller om jag faktisk sett det på nåt bibliotek i Oslo

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[SvenA]
0

Mig veterligen så finns det inget sådant här i sverige

Det skulle även vara svårt att ha till ett vanligt tangentbord då det finns flera betydelser på vissa tangenter

det är en alldeles för liten yta för att det skulle fungera med punktmärkning

Rita-S
0

Ja det tänkte jag inte på. Men nånting jag såg i norge var tangentbord där bokstäverna var uthävat där dom står placerat även på tangenterna. Visserligen var det tangentbordet lite grövre enn dom vanliga, och synnerligen större enn till exempelvis en bärbar dator, men jag tyckte det såg ganska bra ut ändå.

Om det skulle va till hjälp för nån vet jag dock inte, blinda lär ju inte att läsa uthävade bokstäver utan punkter.
Det finns ju skrivmaskiner med punkter på i stället för tal vet jag, det borde kanske finnast tangentbord.. *använder google litet*
Nej, nu kunne jag iaf inte hitta nånting. tusan.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

[SvenA]
0

Punkt skrivare finns redan och även pyunktdisplat

Och även blinda skriver vanlig text på datorn

Det finns ett speciellt progra, där man lär sig var och hur tangenterna sitter jag har det själv

och det sitter man och tränar på tills det sitter i ryggmärgen

Rita-S
0

Ja det blir väl som med touch för oss vanlig seende som använder leta- hitta- trycka metoden tills man lär sig touchmetoden. Ni får väl bara använda andra hjälpmedel för att lära inn touch metoden skulle jag tro.

[SvenA]
0

Det går till på lika damt sätt i starten och det är bara träning som hjälper

Jag har markeri´ngar på F och J tangenterna för att veta var jag ska fingrna från starten