Synskadade iFokus

Synskadade

Etikett: vardagsbestyr
Läst 2564 ggr
Jenna-Gun
0

Hjälp mej leva vidare

Jag har nästan blivit helt blind. Hur hanterar jag det.

Hur skaffar jag hobbies och sysselsättning i vardagen. Min hemsida och datorn har varit min syssla de senaste 10 åren.Känner mej helt hjälplös.

Vem kan man vända sej till för att få lära sej göra saker utan att se.

Går inte ut ensam längre. Mitt liv känns meningslöst

Jenna

[SvenA]
0

Datorn kan du fortsätta med det finns skärmläsare som fungerar riktigt bra

Jag själv har supernova den har jag fått via syncentralen

När det gäller att lära sig vardagsysslor vänder du dig även då till syncemtralen som ska kunna hjälpa dig med rehablitering

För att komma ut vänder du dig till kommunens socialförvaltning och begär ledsahning det är enrättighet att få ledsagming

Så ge inte upp det går bra att leva ett fullgott liv även om man inte ser något

Jenna-Gun
0

Ok  tack för svaret. Det känns lite hopplöst när man bor i en avfolkningskommun.

När man är 61 år får man väl inte sp mycket hjälp från syncentralen heller.

Vet att det låter negativt. Men det känns så just nu i allafall.

Jenna

[SvenA]
0

Det är klart att om du har kontakt med syncentralen så ska de hjälpa till att lösadina problem

Och har du imgen kontakt förut med syncentralen så kontakta din ögonläkare så att enne skriver en remiss dit

Att du är 61 år har ingen betydelse de hjälper till ändå

Det fimms folk som är betydligt äldte somhar fått hjälp den vägen

De har olika kurser man kan få vara med på där man träffar andra i samma situation det är viktigt det med

Du kan ladda ner en demoversiom abv skärmläsaren

det är helt gratis unde 30 dagar och då kan man se hur det fungerar

Sök på Dohlpin så har de en svensk hemsida där du kan ladda ner denna gratosdemo den fungerar helt som en riktig version

Lycka till

emiya
0

Du kan också ta kontakt med SRF (Synskadades förening) på din ort. De har mycket information att ge, samt hjälp och stöd, plus social gemenskap i form av olika aktiviteter för medlemmarna (månadsmöten, föreläsningar, studiecirklar, m m)

Kul att du hittade hit!Glad

Jenna-Gun
0

Ok Jag har kontakt sedan tidigare med syncentralen.

Jag bor ju ute på landet i en liten by. Den närmaste stad är 12 mil bort.Det är inte helt enkelt att vara med då.

Jenna

cattan
0

Hej! Jag vill  också tipsa om en massa bra diskussionsfora som finns på Srf , gå in på www.srf.nu - där finns massor av listor för den som är intresserad av olika frågor - ungefär som iFokus. Det är första gången jag skriver här, så jag hoppas ni ser vad jag skriver.

[SvenA]
0

##6 Välkommen hit kul att se ett nytt namn här

Ock det är klart att vi ser vad du skriver här även om jag personligen inte ser texten jag hör den i alla fall

[SvenA]
0

#5 Syncentralrna brukar ha internatkurser på folkhögskolor för de som har tappat synen

Så kontakta syncentralen du har kontakt med och hör efter om du imte kan få komma på en sådan kurs

Leffe
0

Du får absolut inte tappa sugen. Det finns ett liv även om man inte ser. Som sagt för datorn finns det skärmläsare. Det finns talböcker. Dessutom tror jag du kommer att upptäcka vilka som är dina verkliga vänner. De kommer att trofast stå vid din sida och tar med dig till krogen om du vill det. Om jag förstått saken rätt så ska alla ha rätt till ledsagare var än i landet de bor.

Så du tappa inte sugen. Allt känns bättre om man försöker vända på något dåligt.

Jenna-Gun
0

Tavk för svaren-

Det finns tusen frågor som jag skulle behöva svar på.

Har min man som färdtjänst o ledsagare. Bi skulle bara lära oss ,er o, sättet att ledsaga.

Finns det kurser för sånt.

Jenna

[SvenA]
0

Hur en ledsagare ska agera är beroende på hur man själv är

Jag fördrar att gå själv och ledsagaren talar om vart jag ska gå och om det finns hinder i min väg som jag inte själv kan upptäcka med min käpp

Andra föredrar att hålla ledsagaren i armen

så det finns ingen standardlösning på hur en ledsagare ska vara

Det viktiga är att persomkemin stämmer

Det är bara att fortsätta att ställa frågor här jag kommer att försöka svara på alla och det finns inga dumma frågor så frågapå bara

det är det sajten är till för

Jenna-Gun
0

Jaf mår så dåligt just nu att jag mest sover ;(

[SvenA]
0

Hör av dig när du mår bättre

Det går att leva ett fullgot liv även om man ite ser jag vet av egen erfarenhet jag körde bil för tre år sedan och i dag ser jag inte ens dataskärmen framför mig

Det gällr bara att hitta ljuspunkterna de fins även om du inte ser dem för stunden så finns de där

Jenna-Gun
0

Undrar så hur markören styrs
eller har man ingen sådan
i skärmläsaren.
Kan liksom inte förstå hur
skärmläsaren funlar.
Är det någon som kan
förklara det för mej.
Funderar så jag blir galen.
Hur kan jag logga in på Swedbank

[SvenA]
0

När man läser med skärnläsare så annvänder man inte musen överhuvudtaget ,man manövrerar sig runt med enbart tamgentbordet markören följer hela tiden med det man gör och stannar vid sista bokstaven

När man manövrerar sig runt med enbart tangentbordet ¨så annvänder man sig av vänster och höget windovstangenterna samt ctrl och

Det finns speciella kortkommandon man annvänder sig av när man har skärmläsare

Jag tycker du skaladda hem en demoversion an Dohlphins program

http://www.dolphinse.com/swedish/dolphinned.html

Gå in och läs där om du inte själv han så kanske din man kan hjälpa dig med det

Det skulle hjälpa dig ycket om du kat detta program

Om du väljer att ladda ner deno version så hänta hem supernova 9 eller 10

Dessa versioner fungerar bättre på ädre ddatorer

Fortsätt gärna att fråga jag svara på det jag kan

Jenna-Gun
0

Ok kan jag ändå använda datorn som vanligt. Tänkte närmast på  min mans användande.

Kortkomandona kan man öva sej på dem i npgot program typ Word.

Kämmer ,ej som ett stort frågetecken just nu. Men samtidigt nyfiken

[SvenA]
0

Det är helt klart att din man kan annvända datorn som vanligt

Det är bara att stänga av supernovan att jag rekomenderar supernovan är att den har både tal och förstoring

Detta program ska du kunna få via syncentralen som hjälpmedel de ska även kunna hjälpa dig med en utbildning på det programet

Att flytta markören som du talade om förut det gör du med piltangenterna du annvänder även alt tangemten på vänster sida för att komma tillverktygsfältet högst upp

Jenna-Gun
0

Kan någon gå in på min hemsida och se om ni kan läsa den med skärmläsaren

http://gunsparadis.com/

Annars måste jag göra om den nu

Jenna

[SvenA]
0

Tyvärr så fungerar den inte alls med skärmläsaren ,man kommer bara till första sidan där man hör att man kommit till sidan

Jenna-Gun
0

Tack för din hjälp

Gissade att det var så.

Då får jag göra om den

[SvenA]
0

Lycka till

Jenna-Gun
0

Nu har jag gjort om sånt som inte var läsbart.

Vill du försöka igen att komma in på sidan. Skriv sedan om det är nått, som inte är bra

http://gunsparadis.com/

[SvenA]
0

Nu fungerar det men du kan ta bort texten för skärmläsare då den inte har mågom funktion för att läsa med skärmläsaren

Hur är det har du laddat mer någon demo ännu

Hur är det med synen kan du fortfarande läsa eller är det helt omöjligt längre

Jenna-Gun
0

Jag kan läsa om jag har näsan mot skärmen.

Barför jag har skrivit om skärmläsaren är för att hemsidan mest är för de som ser allt. De behöver inte gå in på de sidor du läser. Det är många bilder ocj så. Det du kan läsa är bara textsidorna  som jag har kopierat över till mera skärmläsatvänlig bakgrund.

Jag ska in till syncentralen den 17 september.

Tack för att du bryr dej.

Kram Jenna

[SvenA]
0

Det är väl klart att jag bryr mig det är därför jag startade den här sajten för att vi synskadade skulle ha ett ställe att ta upp f´rågor son berör oss som har synskador

Det är tämkt att vi alla ska hjälpas åt ned det vi kan men tyvärr verkar intresset vara dåligt bland alla besökare och medlemmarna

Jenna-Gun
0

Jo det är klart att sajten är bra för oss.

Men under sommaren så är många sajter ganska lite aktiva.

Jag är inte van att folk bryr sej om mej tyvärr.

[SvenA]
0

Det är klart att det är mindre verksamhet under sommaren men det borde hända lite mera på sajten hela tiden

Jenna-Gun
0

Kanske den marknadsför den för lite.

cattan
0

Hej! Nu är jag inne och har läst tråden..l. Det är inte bristande intresse från min sida, a tt jag inte kommenterat, men jag kan inte så mycket om datorer så döm inte för hårt Sven, vi gör så gott vi kan och det är ingen idé att kommentera om man inte kan hjälpa - jag tycker det är kul  att gå in lite här och där och se vad som händer och jag är glad för den hjälp jag fått på forum för synskadade och jag kommer kanske att gå in fler gånger och göra vad jag kan. Lycka till Jennna, jag är nyfiken på hur det går för dig!

[SvenA]
0

Jag dömmer ingen alls

Men min förhoppnon är att flera skriver inlägg och alla kan inte vara experter på allt

Inläggen behöver inte alltid handla om en specifik fråga

Ta bara tillgängligheten i samhället där har väl de flesta en åsikt så det handlar om att våga skriva inlägg om olika saker som händer i livet runt omkring oss

Det finns massor av saker att dela med sig av och det är ju så att ju fler som skriver desto mer intressant blir sajten för andra

Jenna-Gun
0

Jag har ju ingen erfarenhet av att vara synskadad i en stad.

Jag bodde i stan när jag klarade att jobba och ta mej fram själv med buss

Men nu är det inte så enkelt längre.

[SvenA]
0

Det finns en massa himder för synskadade i hela lamdet och inte bara i städerna även om det kanske finns flera hinderi städerna

Jenna-Gun
0

Hindren jag möter finns hemma.

Diska är inga problem.

Men att sortera tvätt och ta ner tvätten vika i hop den är värre. Vilka tshirts är mina och min mans.

Jag blir så trött på att göra fel hela tiden.

Kan liksom inte ta den biten.

Att jag gör fel som ingen märker är ok.

Men att någon ser det, då blir jag vansinnigt arg.

Mitt hetsiga temperament gör inte saken lättare.

Hur ska jag hitta en människa som kan svara på alla mina frågor. Funderar dag o natt

[SvenA]
0

Det finns nog ingen som kan svara på alla dina frågor

När det gäller att sortera tvätt har jag inget bra svar på men att veta vilka föärger som vissa saker har finn det hjälpmedel för

Ens eget humör kan vara nog så svårt att klara av och det är inget ovanligt at man tappar humöret i bland när det inte fungerar som man vill på grund av att man inte ser

Det tar olika tid för alla att lära sig att leva med att man inte ser längre

Jag tycker att du ska tala med syncentralen om att få gå på en rehalitering och få träffa andra som har det lika damt

Det brukar finnas annpassningskurser på folkhögskolor dit man kan få komma genom syncentralernas försorg

Det brukar vara internatkurser och då får man träffa andra i samma situation vilket alltid är bra

Och forttsätter du att skriva här så kommer det säkert fler längre fram och hjälper till med det de kan

Sedan finns det även andra sidor där man tar upp livsfrågor där du säker kan få en del tips i från

Jag gör så gott jag kan för att försöka hitta lösningar åt dig så var inte rädd för att fortsätta at ställa frågor här också

Jenna-Gun
0

Tack snälla du.

Jenna-Gun
0

Läser skärmläsaren färgad text?

Det är ju inte så kul med svart text på alla sidor jag gör.

[SvenA]
0

Den läser allt som finns på skärmen så föärgad text ska inte vara problem

Jenna-Gun
0

Då glad jag blir.

Sidan börjar bli ganska bra nu

[SvenA]
0

Och den fungera bra med skärmläsaren

Mycket av det du skriver där skulle du även kunna skriva här för det finns mycket tämkvärt på din sida

Lycka till med fortsättningen av sidan

Jenna-Gun
0

Som vad till exempel-

Har du varit in på min blogg.

http://kattviktigt.blogg.se/

[SvenA]
0

Jag var inne och läste på din sida och där hitta jag en hel del bra saker om olika saker bland annat något omtid

Även det som står i din blogg som första inlägg passar även det här

Så nog finns det mycket du skulle kunna dela med dig av här på sidan

Allt här behöver inte hamdla om enbart synskador för vi är ju vanliga mäniskor fast vi råkar ha en synskada

Och vi har ju alla olika tankar om hur det är att leva som synskadad vi har även behov av annat än våra synskador

Bara för att sajten heter synskadade i fokus så kan man även ta upp andra ämnen här

Jenna-Gun
0

Ok klart jag delar med mej.

[SvenA]
0

Tack för det