Hur är det med ledsagarservicen
Jag hoppas att ni är medvetna om att ni som synskadad kan söka ledsagarservice med stöd av LSS(Lagen om stöd och service för vissa funktionhindrade) och om ni anses tillhöra denna personkrets så kan ni få ledsagarservice ett antal timmar i veckan för att kunna komma ut på olika aktiviteter .Så ni som inte har sökt och anser att ni har behov av ledsagarservice för att kunna lämna hemet se till att söka nu ni gör det genom kommunen som har LSS handläggare
SvenA
puttar upp
Får alla veta att de har rätt till ledsagarservice. Talar sjukhusen eller vårdcentral om det. Vem har koll att alla får informationen eller måste var och en själv kolla vad de har för rättigheter

oftast gäller det att själv kolla upp. ibland kan någon som arbetar inom vård och omsorg tänka ett snäpp längrwe och ge en tips. men det är enligt min upplevelse ovanligt. men fint de gånger det händer :)
Det är alltid bra när folk tänker till
Ledsagning sker i regel genom hemtjänsten
I Huddingen utanför Stockholm får synskadade gratis ledsagning
Det är något det borde vara i samtliga kommuner och det pågår en kampajn om detta just nu inom SRF fast det är inte på många ställen som lokalföreningarna gör något i denna så viktiga sak
Ja jag skulle få vänta förgäves på det här ute i glesbygden.
Min man får vara både ledsagare och färdtjänst.
Det är så låmgt till allt här att det skulle bli dyrt att anlita färdtjänsten här.
Vad kostar färdtjänsten hos dig vore kul att få veta för det är väldigt olika i hela landet

dumt är ju att man inte ska kunna få service vart man än bor till rimliga priser.. det ligger på en jälv att flytta till hjälpen.. tyvärr
Det är olika i alla kommunerna tyvärr
Men Huddinge och Sollentuna har gratis ledsagmom
obegränsat antal timmar vilket de ska ha beröm för
Vet inte nu men 75:- milen var det 2002. Då närmaste stärre samhälle ligger 2½ mil bort känns det mycket. Så får jjag inte använda färdtjänsten vid sjukbesök eller tandläkarn eller fotvården. Mäe jag har inte råd med det.
Fast för läkarbesök och fotvård har du rätt till sjukresor med högkostnadsskydd med en total kostnad på 900 kronor per år
Deta beställer man av vårdgivaren och har inget med föärdtjänst att göra
I stockholm betalar man 70kronor var tredje mil upp till ett månadskorts avdift som i dag är 460 kronor varje månad

kanske dit man ska satsa på o flytta senare i livet då…
Känns nästan lite dumt o erkänna men man kommer säkert sitta o jämföra kommuner i framtiden som man kan tänka sig bo inom.
Nog kan det bli så
Fast vi måste sträva att det blir lika bra i övriga kommuner
Så det gäller att vara väldigt aktiv i påverkansarbete
Men tyvärr blit det allt mindre antal personer som vill hjälpa till med detta viktiga arbetet
det är bara att se här på sajten hur få det är som är med och skriver

ja precis, det är ingen rulle här men jag har puffat upp det på facebook.se men det verkar inte hända mycket. mn familj verkar hellre hålla sig till srf där dem känner sig mest nyttiga på något vis.
men, men… vi får inte ge upp än!
Jag är inte den som ger upp i första taget sajten har funnits i 3 år nu så jag tänker fortsätta för dess överlevnad
Och SRF har inget öppet debattforum liknande dett mig veterligen är detta det enda öppna debattforum för dessa frågor

jag har visst omedvetet lyckats få hit släktingar! så ett plus på medlemsfronten härinne. 
En fråga bara, vad är bestämmelserna och kraven för ledsagare, jag menar vart går gränsen för särskilt stöd för synskadade?
Det måste ju alltid bedömmas individuellt men i runda slängar?
Det finns inga speciella krav och socialstyrelsen har inte heller gett ut några allmäna anvisningar heller
Så det blir upp till varje biståndsbedömmare att avgöra
Vi är alla inskrivna på syncentralerna där vi får våra hjälpmedel så det finns redan en väl dokumenterad status på oss och därför tycker jag att det ska räcka med ett intyg på att vi inte ser och är i behov av ledsagare
Man ska inte behöva göra en utredning på ett redan konstaterat synskada
Vad kul att du har fått hit släkten se gärna till att alla du känner kommer med och debatterar dessa saker för det blir roligare om det är flera som kommer med synpukter på saker och ting här på sajten och vi kan alla lära av varandra