Vart på syncentralen!
Halloj!
Nu har jag vart min andra gång på syncentralen för att få hjälpmedel när jag använder min dator.Jag lovade i en annan tråd att jag skulle berätta när jag vart på syncentralen.
Första mötet där så fick jag prova förstoringsprogram av olika slag.De frågade mig om det kändes bra att använda dem och så berättade de att en del kunde känna yrsel av en del av programen därför att man fick dra bilden.
Jag tyckte det var ganska bra funktioner och sa att jag kände ingen yrsel…Men tji fick jag.Efteråt kom yrseln och jag fick vad som liknade ett migränanfall.
Idag var jag på syncentralen igen.Jag berättade för dem om vad som hänt efter det förra besöket där.
Men vid detta besöket så fick jag testa en lins-ruta som bara förstorade en bit av skärmen.Sedan fick jag testa att få det som stod på skärmen uppläst.
Jag som är stor användare av talböcker upplevde uppläsaren som robotaktig och det var ibland svårt att höra vissa ord som var korta.
Jag fick testa olika hastigheter på uppläsaren.
Jag skall få ett tangentbord med mycket större text på tangenterna, och det blir toppen!
Nästa gång som jag skall dit så skall vi testa att ändra rösten på uppläsaren till en kvinlig röst.Men jag tror att man ändå måste testa att ha dessa hjälpmedel hemma och prova att använda dem i sin egen takt och verkligen ta sig tid att sitta i lugn och ro prova vad som är rätt för en själv.
Men för övrigt så upplevde jag mina besök på syncentralen som mycket bra och jag är säker på att det bara kan bli bättre för mig nu när jag använder min dator!
Vad kul att du äntligen har varit där
Be att få testa supernova som har både tal och förstorig
Jag har en röst som heter Erik den låter helt mänsklig den finnspå infovox som är ett talsyntesprogram
Försök att även lära dig tangentbordet utan att titta på det så är det lättare
Lycka till och fortsätt att beretta hur det går för dig
Jag har Lumar Plus.

Hej igen!
Skall fråga om de har programmet Supernova nästa gång jag är på syncentralen.Tangentbordet fixar jag ganska bra redan, men snabbkomandona kan jag aldrig komma ihåg.
Supernovan har kortkommandon som inte är så många att hålla rätt på den följer windovs standard
Här på i fokus anvämder jag i princip bara TAB och piltangenterna så det är inte så mycket att hålla reda på