Synskadade iFokus

Synskadade

Etikett: tillgänglighet
Läst 1455 ggr
AndersE
0

Släktforskning för synskadade

Dörren till släktforskning är på väg att öppnas för funktionshindrade. I ett unikt projekt, som ABF Norr och Pitebygdens forskarförening står bakom, har blinda och gravt synskadade personer sökt sina rötter med speciellt utprovade hjälpmedel.

Länk till artikel i Piteå-tidningen

[SvenA]
0

Det låter intressamt men jag kommer inte åt artikelmn

AndersE
0

#1 Jag klipper ur lite text:

Idén om släktforskning för synskadade föddes under samtal mellan företrädare för Synskadades riksförbund och ABF.

Hjälpmedlen som de synskadade har använt består mest av mjukvaror (program) till datorerna. Men även en magnivisionsapparat, som förstorar text och bild samt kan ändra bakgrunder, har funnits tillgänglig.

- Jag som är helt blind har mest använt mig av talsyntes - alltså en röst som läser upp texten som står på datorskärmen. Vi har haft väldigt roligt och gruppen har varit intim. Tänk att man kan bli så biten av släktforskning att man inte hinner dricka kaffe, säger Christer Karlsson och ler.
Studiecirkeln har hållits i Pitebygdens forskarförenings lokal, Sommarro, i Framnäs. Det är också forskarföreningens arkiv och apparatur som använts, men inköp av de speciella dataprogrammen har ABF stått för.

[SvenA]
0

Tack för detta Anders

Jag har svårt att förstå hur de skulle kunna läsa kyrkböckerna som är skannade för det finns ingen skärmläsare som klarar av att läsa dessa bildfiler

Det talsynteserna klarar av ärr vissa CD kivor där det är maskinskriven text resten måste man ha en annan seende person som läser vad som står i de skannade böckerna

Fast visst ska man prova på att släktforska för det är bland det bästa man kan hålla på med

Jag saknar det enormt mycket

AndersE
0

#3 Precis. Jga kan tänka mig att SVAR:s folkräkningar är användbara och det finns ju en del annat material som t.ex. DDSS som är avskrivet, liksom mycket på ancestry om man forskar utvandrare, men sedan behöver man ju hjälp av någon seende.

[Beavis]
0

Ett mycket bra initiativ, som jag hoppas utvecklas så att detta kan bli tillgängligt i större grad för skärmläsare och annat. och även på andra släktforskningsarkiv runt om i landet. Själv har jag aldrig släktforskat men vore ju intressant.

[SvenA]
0

Har man en gångbörgat så är man fast i det det är väldigt roligt att hålla på med jag verkligen njöt när jag höll på med det roligare intresse har jag sällan haft