Synskadade iFokus

Synskadade

Etikett: ledsagarservice
Läst 2925 ggr
[SvenA]
0

Socialstyrelsen utreder ledsagarservicen

Socialstyrelsen har fått i uppdrag att utreda hur ledsagarverksamheten fungerar i landet då det finns en mängd olika sätt att se på denna verksamhet och kostnaderna för den enskilde skiljer sig enormt från helt kostmadsfritt till flera hudra kronor i timmmen

[SvenA]
0

Den som kommer att hålla i detta på socialstyrelsen är Mårten Wiren

[Beavis]
0

Hur har det gått med dennna utredning? det bästa vore ju om de fick någon form av standard över hela riket.

[SvenA]
0

Denna utredning ska vara klar nästa år och den ska mynna ut i att reglerna ska vara likadana i hela landet så jag tror och hoppas att det kommer att fungeera lika över hela landet för som det är i dag kan man inte ha det

[Beavis]
0

Tyvärr så kommer nog det negativa vara att det blir någon av de sämre bestämmelsena som blir rikssstandard…

[SvenA]
0

Man kam alltid kontakta den som håller på med utredmingen och påtala vad man anser om ledsagarverksamheten och det k´lär bli en remissrunda när man har ett förslag att komma med och då gäller det att vara med och även då framförra sina åsikter på förslaget men tyvärr är det alldeles för få som kommer med synpunkter på de förslag som läggs fram

Det är av största vikt att alla för fram sina åsikter så att det verkligen kommer ut något bra

[SvenA]
0

Puttar upp denna

Socialstyrelsen utredare vill ha kontakt med oss som har ledsagaraservice eller har fått avslag på ansökan

Jag talade själv med honom i dag så jag vet att ham vill ha kontakt med flera som har synpunkter på hur det verklkigen fungera eller inte

Leffe
0

Tänkte på det att i England finns något som kallas samhällstjänst. Det är ett straff ungdom och de som gör ett första brott som är av lindrig art. Skulle inte Sverige kunna ha något liknade och dessa blev ledsagare. Det kostar ju inte kommunen något. En liten tanke från min sida

[SvenA]
0

Frågan är om vi vill ha dessa som ledsagare för vi måste kunna lita på ledsagaren till 100 procent

DesK
0

Kanske skulle det vara bättre om exempelvis långtidsarbetslösa fick vara ledsagare några dagar i veckan?

/Désirée

[SvenA]
0

För oss som inte ser så är ledsagaren våra ögon och man är ute och ska köpa något så måste man ju kunna lita på att det fungerar med pengar och sådant så det handlar om att skapa tillit till ledsagaren och då måste man ha samma person så man kan bygga upp ett förtroende

Fast för enbart förflyttni så skulle det kunna fungera

För min egen del så skulle jag inte vilja ha en massa olika personer som tittar i min plånbok som jag måste visa uupp för ledsagaren när jag ska ta fram pengar eller olika andra saker

DesK
0

Det förstår jag mycket väl, det handlar både om tillit och din personliga integritet.

/Désirée

[Beavis]
0

Om dessa dessutom är dömda till att hjälpa en så blir man ju inte mindre orolig, de kan ju vara tjuvar

[SvenA]
0

Tilliten är helt klart det viktigaste för man lägger faktiskt hela sitt liv i händerna på ledsagaren

Säger ledsagaren att så här är det så kan jag inte motbevisa det om det handlar om hur det ser ut eller vad det kostar

[Beavis]
0

Precis, där har vi nackdelen med tanken att man skulle kunna sätta folk dömda till samhällstjänst på sådana tjänster, i alla fall får man inte sätta tjuvar och bedragare eller missbrukare på det tror jag?

[SvenA]
0

Det finns en massa andra områden dessa skulle kunna få göra nytta på

Leffe
0

Jag tänkte de som gör pojkstreck eller en smågrej för första gången. Inga missbrukare och storbrottslingar

[SvenA]
0

Jag skulle inte själv välja det alternativet eftersom jag inte ser personen i fråga

[Beavis]
0

#16 Ja det är väll inga storbrottslingar som döms till samhällstjänst? jag vet inte riktigt var  man ska dra gränsen? trafikbrott,skattebrott?

Leffe
0

Skattebrott räknas väl som stora brott, men trafikbrott är troligen ett bra exempel på samhällstjänst

[Beavis]
0

Men annars har väll Desire´e en poäng med att kanske långtidsarbetslösa kunde få göra detta arbete några dagar i veckan eller att de erbjuds dessa arbeten av sina arbetsförmedlare?? även om det inte är våra förstahandsval är det ju ett jobb och en ersättning.

[SvenA]
0

Visst ska dom som är arbetslösa kunna få sådana arbeten det har jag inget emot alls men för oss som är beroende av denna hjälp är persomkemin väldigt avgörande för attt det ska fungera på ett bra sät

[Beavis]
0

Självfallet skall man ju trivs ihop, men detta skulle kunna vara en lösning? Jag är kanske inte intresserad av att jobba gratis som ledsagare men mot någon form av ersättning och meriten i cv kan man ju göra detta för sina medmänniskor lite då och då eller oftare.

[SvenA]
0

Det är inget man gör gratis heller det är betalt som vilket jobb som helst även om lönen inte är speciellt hög som i alla typer av service yrken

Det är bara andra som tycker att vi ska leva på allnosor och stå med mössan i hand och buga för att få komma ut på olika saker som andra kan göra själva

[Beavis]
0

#23 Det var lite det jag fundrade på om DesK var inne på? att man som långtidsarbetslös skulle göra det gratis eller för att få behålla bidraget / a-kassan?

DesK
0

Jag menar att det skulle kunna vara en kombination. Det vill säga att om /när man når den övre gränsen för arbetslöshetsersättning så skulle man kunna erbjudas arbete som ledsagare. på så sätt skulle vi kunna göra flera flugor på smällen Flört Vi får dels människor som får betydligt bättre levnadsvillkor därför att de får tillgång till ledsagare, som idag saknas och vi får ut ett antal människor i arbetsmarknaden som varit beroende av bidrag.

/Désirée

[Beavis]
0

#25 Ah bra då förstod jag dig rätt. Det var så jag tänkte det också.