Vertikal Nystagmus
hejsan:) jag är 18 år och är född med synskadan vertikal nystagmus. finns det fler häs som har de`?
Vad innebär detta har inte hört detta förut
Är inte nystagmus ofrivilliga ögonrörelser som ryckningar?
Rycker dina ögon vertikalt då menar du?
/Maria
Vad jag har lyckats få fram så beror det på en neurologisk fel
Jag arbetar med studier och vi har bland annat testat att framkalla lägesförändrad yrsel hos patienter (frivilliga) där man snabbt kastar patienten åt höger respektive vänster sida på en brits.
Har man då fel på kristallerna i innerörat så kan nystagmus uppstå när man ligger på britsen i allt från några sekunder till någon minut.
Det rycker i patientens ögon.
Men detta är förmodligen inte alls är det samma som synskadan vertikal nystagmus.
/Maria
Jag har gogglat runt lite och hittar inget även på S:T eriks ögosjukhus hittade jag inget om detta så jag är verkligen nyfiken på vad det är för ögonsjukdom och om den beror på outvecklad synnerv eller annat
Jag är också nyfiken.
/Maria
Jag är ju född halvblind det är därför jag är så nyfiken på detta
När jag föddes så hade man ju helt andra förutsättningar mot vad som finns i dag
då konstaterades det bara att man inte såg på ena ögat men mankunde inte avgöra orsaken till det
helt ärligt så har jag ingen riktig koll på vad det är men vet det är en synnervsskada, som gör att ögonen rör sig vertikalt.
Vad innebär det rent praktiskt för dig skapar det problem för dig i ditt seeende
#8 Nyfiken som jag är så undrar jag om du har yrsel också?
/Maria
jo det förekommer yrsel, huvudvärk med mer:(
#11 Usch, vad jobbigt för dig.
Får du någon hjälp? Kan man förresten hjälpa? eller är det bara att gilla läget?
/Maria
asso man kan operrera men det vill jag inte