tankar i lördagkvällen.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
- äntligen i morgon är det lördag. det var det sist man sa på jobbet när man packade ihop för veckan. alla väntar vi på den där lördangen. man är full av spänning och förväntan. nu ska allt göras och upplevass som maninte hann med under veckan. nu är det kanske inte alltid riktigt så. självklart skulle man villja sitta och den man tycker omi handen dricka vin dela varandrass tysstand eller sitta nära tillsammans. det är lördag. men så är det inte. solen har viserligen varit framme hållit sig bortta en stund för att nu mot kvällen komma tillbaka. 11 grader pluss men kallt. detta är stockholm. jat tänker på som ny Medarbetare vad jag egentligen vill eller skulle kunna göra åt och för den hälr sajten. som skapoare av den önskar man väl att många ska besöka sidan diskutera skriva. vad vill jag själv. om jag inte skule ha någån bok att läsa känna mig nere vilja skingra tankarna en stund skulle jag villja läsa någånting. kanske nått som får mig koppla av tänka på nått annat. skriva själv någånting. i min omgivnng tvättar man fönster. trafikbrus rösster hörs. sakta lider det mot kvällen. det blåser i nacken. någån stänger en bildörr. lördag. vad skulle jag kunna berätta om frånsett de här kortta bilderna från min stadsdel kungshollmen. idag tänkte jag prata om hur svårt det kan vara förssta gången man gör någånting. tänker vi effter så minns vi saker somvi gjorde för förssta gången. då jättesvårt. nu drar vi lite på smilbanden när vi mins. förssta skollovet. förssta gången på sjukhus. förssta gången man hadde sex eller den gången man blev berusad ordentligt. allt för förssta gånen lärde man sig saker av. det man förväntade sig så mycket blev inte så förssta gågnen man gjorde det. idag tänkte jag prata om när jag skaffade dator för förssta gången nu tre år sedan. att jag skulle sitta är en lördagkväll coh försöka skriva någåt på en sajt otänkbart då. ordet sajt hadde jag aldrig hört talas om. det enda jag visste om dator var att det fanns en knapp som hette enter. ingenting mer. hadde jag varit seende hadde jag nog vid tillfälle åkt iväg till närmmaste stora affär och inhandlat en billig dator till extra fördelaktigt pris. åkt hem och ägnat helgen åt att packa upp. försökt koppla och naturligtvis misslyckatss. sedan jag använt de svordommar jag kunnde pluss 25 andra som jag trodde jag inte kännde till skulle jag ringa en kommpiss som komm hem till mig och på 15 minuter skapat ordning i den oreda jag ställt till med. sedan fått kanske lite anvisningar och kört igång. men så enkelt är det inte om man är blind eller har annat funktionshinder som gör att datorn måsste annpassas så att den kan förmedla den information som en fullt seende kan få till sig ganska snabbt. hadde min motivation varit större så hadde jag nog hafft dator tidigare. nu fanns det ingen motivation riktigt sådär. jo, jag ville lära mig bränna cd.skivor nu fick jag be och tjata på kommpissar som kunnde. började känna mig lite diskriminerad om jag får använda det ordet. så kommer mitt tillfälle lära mig. jag får datoranpassning och undervisning för det företag som jag har. det betyder att det i första hand handlar om att lära sig skriva fakturor skriva i world gå på nätet. cd.bränning är nått helt utanför programmet. min instruktör är en lugn och bra kille ser lika bra som jag dvs ingenting. tillika är vi gammla klasskamrater på yrkesskolan. det är han som rekommenderar mig en begagnad dator som företaget säljer till mig. jag får också ett extra separat tangentbord med stora knappar. vill verkligen rekommendera ett sådant. en seende kille från dataföretaget kommer och monterar in allt på mitt skrivbord. det dras kablar och kopplass in. datorn tillsammans med sin kringutrusstning kopplass till en dockningsstation som många seende borde använda också. om en vecka ska själva utbildningen börja hemma hos mig. jag sitter vid tangentbordet med avslagen dator och känner efter lär mig namnen på vissa tangenter och var de sitter. en fördel har jag mot ånga. jag kan skriva med alla fingrar efftersom vi fått lära oss skriva maskin på tommteboda för attt kunna komunisera med seende. det som förvirrar begreppen lite är att det i början av 80-talet tror jag ändrades platts på de sissta bokstäverna å ä och ö satt förut längst ner brevid varandra och inte som nubokstäverna ö och ä sitter där punk och komma satt föråt. tog lite tid och genom lite punktmärkning gick det. som sagt efter en vecka börjar mina lektioner. jag förstår snart att det inte skulle bli så lätt. ett riktigt mandomsprov. här skulle man inte tänka som förut. enklasst kan man säga att såhär. lära sig dator är förmodligen som det känns för en invandrare att komma till ett nytt land. allt får du lära dig på nytt. nya begrepp tankegångar. en sak kan du göra på flera sätt. min instruktör säger att jag inte behöver vara rädd. - ingenting går sönder och ingenting kan explodera. skönt veta men när datorn effter en timme inte vill stänga av sig när man trycker vad gör man då. klockan är 11 på kvällen. ringer min instruktör som är vaken. - han bara snurrar runnt vill inte stänga sig. mycket lugnt säger han då - håll in knappen på dockningsstationen lite längre intryckt tills du hör ett pip då färdigt. kännde mig minnst sagt fånig. men vet att jag aldrig skulle kommit på den tanken själv. nu ja meninte då. som sagt ett annat tänkesätt. tiden går jag blir lite säkrare men förssta tidenär jag lite rädd. bestämmer mig för att ge datorn ett namn. även om vi inte blir sådär riktiga kommpissar på en gång så måsste vi lära oss acseptera varanda. i fabriken blev datorn döpt till Hp. rössten på den talsyntes jag vallt är Erik. nu blir allt bättre. ju mer tiden går ju mer lärjag mig menjag förstår också att långt ifrån kan man allt. ju mer jag kunnde ju mer förstod jag att jag inte kunnde saker. det program jag fick från början var windows vissta. programmet hadde säkert sina fördelar men dess stora nackdelar uppvägde inte. datorn hännde sig allt för offta. började uppdatera när den ville. stängde bara av sig eller hotade. - programmet kommer att stängas om 15 sekunder. möt detta medelande för förssta gången som grön oerfaren datoranvändare. jon nu kanjag bränna cd.skivor om ni undrar hur det gick med den saken. messt av allt älskar jag nog att skicka och ta emot mail. städar dåligt hemma men datorn rensar jag och städar minnst en gång i veckan. nu kör jag windows xp ett pålitligt programm. sådär. nu har det blivit lite mer lördagkväll. jag hoppass jag kunnat förströ någån. har du lusst skriva själv och berätta antingen om dator för förssta gången eller när du gjorde nått annat som du gärna minns med skratt eller gråt. fortsatt trevlig helg.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Tack för en givande läsning