Synskadade iFokus

Synskadade

Etikettsynskador
Läst 4697 ggr
JenniferFahlander
0

RP någon?

Hej, Jag ska till sjukhuset o kolla om jag har sjukdommen RP

RETINITIS PIGMENTOSA

min läkare har skickat en remiss men vet dock inte hur lång tid det tar.

Min far har sjukdommen och alla hans 8 syskon och mina tre syskon på pappas sida sen alla hans bröders barn har denna sjukdom sen återstår jag!

pappas far, Min farfar är helt blind han ser bara konturer och samma med 2 utav mina farbröder fast dom ser lite grann men en av dom går runt med blind käpp..

Det finns ju olika grader av den här sjukdommen. Vissa har en lättare RP andra svårare.

Har man otur så kanske man inte ens får ta körkort.

O ja hoppas ju verkligen att ja inte har den här sjukdommen o om ja har den så hoppas ja på en lättare varriant.

de e så jobbigt för när ja kommer in i ett ljust rum så blir ja bländad ja blir bländad av snö o varje gång ja e ute om de inte e på natten för då ser ja ingenting.

Jag har ju nedsatt syn. Jag fick glasögon när ja va 2 år då ja cyklade innomhus rätt in i en bokhylla med porslin så den ramlade omkull men som tur va inte på mej.

då hade ja 0,2 i syn på mitt högra öga o på mitt vänstra har jag 1,0 i syn.

nu har jag 0,7 på högra o 1,0 på de vänstra,

och när ja va hos optikern för drygt en månad sedan så fick man ju läsa på en tavla som man typ alltid gör, o då upptäckte han att när ja kollar med båda ögonen så använder jag bara ena ögat.. hm..

när ja håller för höger ögat o bara kollar med vänstra så ser ja bra när ja kollar med båda ögonen så märker ja ingen skillnad aja men iallafall..

finns det någon här som har RP ? Hur upplever du det hela ? O hur gammal va du när du upptäckte detta ? O påverkar detta dej på något sett ?

DesK
0

Jag har inte denna sjukdom, men något liknande + att jag har mycket starka glasögon (+12 på båda ögonen) Det är bra att du får hjälp med att kolla detta tidigt, kanske kan de då bromsa förloppet. Det pågår ju forskning kring detta, så hoppet är ganska gott att det snart kommer fram verkningsfulla mediciner. Beträffande att du bara tittar med ena ögat, så kan jag berätta att det är inte helt ovanligt. Jag gör så också och därmed så har jag inget stereoskopiskt seende. Det lär man sig att leva med och det hindrar inte att man får ta körkort.

/Désirée

Leffe
0

Att man inte har stereoskopiskt seende är oftast inget hinder. Jo man kan inte njuta av 3D-bio om nu det är njutning. Sådant fanns ju inte när jag fick felet på ena ögat. Jag fick ta både MC-, bil- och lastbilskörkort samt trafikkortet - det är dagens Taxllegitimation. Jag hade haft felet så länge att jag anpassat mig efter det.

JenniferFahlander
0

#1, 2 Okej :)

Ja har ju pratat med min pappa o han sa att han fick en slagt broms medicin som bestod av 50.000 doser A-vitamin om dan, vilket är farligt för kroppen för att man äter så mycket A-vitamin så pappa fick åka in till sin läkare en gång i halv året för o kolla om vitaminerna hade skadat Njurarna om ja minns rätt .. Men vi får se vad dom säger på sjukan när ja ska dit. Men dock så kan de ju ta sin tid.

Anterrabae
0

Åh, jag hoppas att du inte har RP!

Jag har inte heller RP, men är synskadad pga andra  ögonsjukdommar. Jag har inget mörkerseende heller. Eller det är väldigt dåligt. Jag får inte och kommer troligtvis aldrig att få köra bil. Särksillt inte vintertid eller i mörker. Jag blir som du lätt bländad och om jag inte hittar någon medicin eller behandling som fungerar  med största sannolikhet bli blind.

Så lite lika Rp-prognosen är det, även om det inte är samma.

Gällande din pappas medicinering med a-vitamin så tycker jag den är riktigt intressant. jag har läst mycket om näringslära och ögats ämnesomsättning och sånt. Det finns fler saker man kan ta som hjälper ögat att fortsätta fungera. Inte bara a-vitaminer. Jag berättar gärna mer om du vill.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

JenniferFahlander
0

#0 oj men shiit :( De låter inte alls kul! Rynkar på näsan Stackars dej!!! Rynkar på näsan